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Título: Elementos para a regulação de qualidade e nível de serviço em terminais de passageiros aeroportuários
Autor(es): Vilanova Filho, Wilton
Orientador(es): Aragão, Joaquim José Guilherme de
Assunto: Aeroportos
Infraestrutura aeroportuária
Direito aéreo
Qualidade nos serviços
Data de apresentação: Mai-2001
Data de publicação: 17-Mar-2011
Referência: VILANOVA FILHO, Wilton. Elementos para a regulação de qualidade e nível de serviço em terminais de passageiros aeroportuários. 2001. 156 f. Monografia (Especialização em Gestão da Aviação Civil)-Universidade de Brasília, Brasília, 2001.
Resumo: A regulamentação ou regulação é uma prerrogativa do Estado que lhe confere o poder, e o dever, de intervir, no interesse da sociedade, a qualquer tempo, no funcionamento de serviço público delegado a concessionários, autorizatários ou permissionários, com o objetivo de imprimir o seu aprimoramento técnico, abrangendo a regulamentação econômica, e a regulação social, não econômica, ou de qualidade. No Brasil, o setor de transportes, ainda não dispõe de mecanismos formais de regulamentação da qualidade de serviço, e no caso específico do transporte aéreo, inexistem instrumentos voltados a disciplinar o uso do espaço dos terminais aeroportuários, considerando o objetivo de promover a satisfação das expectativas dos usuários. Através de uma revisão do conceito de nível de serviço já consagrado pelas técnicas de planejamento de aeroportos, este trabalho visa contribuir para o desenvolvimento de mecanismos reguladores do uso do espaço nos edifícios terminais de passageiros aeroportuários.
Abstract: Regulation comprehends rules of service established in laws, principles or contracts. The activity of regulation disciplines the way and the characteristics of the contract for rendering public service of infrastructure, including economic and social regulation of quality. In Brazil, however, the sector of transports, air transports particularly, does not have regulatory mechanisms related to the behavior of the service user as in other parts of the world. This monograph presents a contribution to the design of a regulatory mechanism to the use and exploration of areas in airport passenger terminal buildings and promoting satisfaction to meet users’ expectations, based on a review of the concept of service level acclaimed by airport planning techniques. In exploring the main aspects of the passenger terminal building concept, this work managed to identify particular correlation between the references of standardization of comfort indicators – level of service – correspondent to factors that affect the quality of service offered to the passenger.
Regulation comprehends rules of service established in laws, principles or contracts. The activity of regulation disciplines the way and the characteristics of the contract for rendering public service of infrastructure, including economic and social regulation of quality. In Brazil, however, the sector of transports, air transports particularly, does not have regulatory mechanisms related to the behavior of the service user as in other parts of the world. This monograph presents a contribution to the design of a regulatory mechanism to the use and exploration of areas in airport passenger terminal buildings and promoting satisfaction to meet users’ expectations, based on a review of the concept of service level acclaimed by airport planning techniques. In exploring the main aspects of the passenger terminal building concept, this work managed to identify particular correlation between the references of standardization of comfort indicators – level of service – correspondent to factors that affect the quality of service offered to the passenger.
Informações adicionais: Monografia (especialização)—Universidade de Brasília, Centro de Formação de Recursos Humanos em Transportes, 2001.
DOI: http://dx.doi.org/10.26512/2001.05.TCC.1586
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